maandag 28 oktober 2013

Half-om-half roerbak? Gehakt met gluten?

30% Plantaardig ? 

En poef daar was mijn vraagteken voor de week.
Plantaardig gehakt?
Hoe dan?
Ik draai het pakje om en zie: zetmeelpoeders, tarwe, rijst, aardappel. GLUTEN!
Niet zo mooi gluten in je gehakt, toch? Onduidelijk ook en misschien wel linke soep voor diegene die allergisch is voor gluten!
Hieronder leest u mijn bevindingen.
half-om-half-roerbak mager : 250 gram = 2,00 euro
half-om-half gehakt              : 300 gram = 1,89 euro
Conclusie: 
Gehakt uit de supermarkt is natuurlijk al een beetje een vreemde legering van vlees, maar dat even terzijde. 
-Misleiding, ja!
AH zal zeggen: 'Er staat ook 'half-om-half roerbak' geen gehakt! U is gewaarschuwd.'
Echter: Is het voor de klant makkelijk te lezen dat er gluten in zitten NEE!
Rest my case.
-Na het bakken en uitlekken heb je hetzelfde gewicht, van beide houd je 200 gram over. 
Het half-om-half roerbak (30% procent zetmeel uit aardappel, rijst en tarwe, dus gluten) is iets lichter van smaak, minder hard van structuur.
Of ik het nog een keer koop?
Nee, ik doe liever een blikje kikkererwten door het gehakt als ik het gehakt zou willen verdunnen. 
Ingrediënten:

Half-om-half roerbak mager: 35% varkensvlees; 35% rundvlees; 

soja-eiwit, tarwegluten; zetmeel (aardappel-tarwe gluten);
 rijstebloem; aardappel; voedingszuur E 262, E325; 
antioxidant E300, E301.
Half-om-half gehakt: 49% varkensvlees; 49 % rundvlees;
antioxidant en ascorbinezuur, E301 en E331.
Gewicht na het bakken en uitlekken:
half-om-half roerbak : 250 gram = 2,00 euro/  na het bakken: 200 gram

half-om-half gehakt  : 300 gram = 1,89 euro/  na het bakken: 200 gram
Het gehakt heb ik laten uitlekken, 30 gram = vocht/vet
En de smaak?:
Half-om-half roerbak mager: 
Lichter van textuur, nauwelijks vlezige smaak. Sponzig.
Half-om-half gehakt:
Harde textuur, muffig, vlezig.
Bolo-achtige saus gemaakt. En iedereen vond het lekker. 
Ziet u ze zitten, de kruidnootjes?
Lekker hoor. Je proeft ze niet, maar de kruiden en het ietsie suiker maakt de saus nog lekkerder.
Je kunt ook de kinderen de kruidnootjes er in laten doe op het eind.
Ze smelten in een minuut of 5 en de kinderen smullen er van!
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten